mandag 2. august 2010

Minneteppe






Jeg har sydd et slumreteppe til Emilie som jeg er gammeltante til. Hun ble konfirmeres i Grytten kirke i mai og jeg var en selvskreven gjest der.

Teppet er ca 130 x 180 cm og sydd av ferdig skåret trekanter fra Moda som jeg har kjøpt på Syskrinet i Molde. Det fine med disse er at du får trekanter fra hele stoff serien. Ideen til teppet fant jeg i boken Lappedrømmer av Hilde Lien og Tina Eckeroth. Blokkene med broderier har jeg byttet ut med bilder av Emilie fra da hun var liten.

Jeg hadde så mange bilder av henne som jeg kunne tenke meg å bruke, så jeg sydde noen på baksiden også. De på baksiden er fra dåpsdagen, med fadderne, fra bryllupet til hennes mor og far der hun var brudepike 7 mnd gammel. Et bilde da hun var brudepike i min datters bryllup 11 år gammel og de siste da hun bar søskenbarnet sitt, Albert, til dåpen for 2 år siden. Bilde fra konfirmasjonen skal jeg sy på senere.

Teppet er vattert med bommullsvatt og quiltet i grøfta rundt hver blokk. Det er quiltet og sydd sammen i seksjoner.

Favorittfargen til Emilie er rosa, og teppet falt i smak. Nå har jeg satt standarden, så jeg må sy tepper til resten av konfirmantene etter hvert som de kommer. Gutter har også bruk for et teppe. Heldigvis har jeg 2 år på meg til neste konfirmant. Rekker å sy mange vesker og løpere i mellomtiden.

5 kommentarer:

  1. Kjempeflott teppe. Du er flink. Venter i spenning på neste innlegg.
    Ha en fin kveld.
    Elisabeth

    SvarSlett
  2. For en flott gave! Dette kommer til å glede henne gjennom hele livet!

    SvarSlett
  3. Du verden så lekkert! Dette er et minne for livet! Du er kjempeflink Astrid
    Klems Trine

    SvarSlett
  4. Hei på deg,
    kjempefint teppe til konfirmanten, tenk å være så heldig å få et slikt teppe med bilder og gode minner.
    Klemz fra Moia

    SvarSlett
  5. Hei på deg,
    kan du sende meg en e-post på a.haagensen@bbnett.no Jeg har ikke fått bestillingen din. Klemz fra Moia

    SvarSlett